OPINION

 

Los representantes

Salvador Pallarès-Garí

Estos días, mientras los niños sahrauis pasan el verano entre nosostros, se están manteniendo reuniones, cara a cara, entre los representantes del Reino de Marruecos y los de la República Árabe Saharaui Democràtica, el Frente Polisario.
Hay voces, incluso de “conocedores del tema”, que plantean reparos a la calidad de la representación del Polisaio. Hay saharauis que no son representados –dicen- por esta entidad. El Frente Polisario es una organización política, creada a inicios de los años setenta, que tenia como objetivo la descolonización del territorio del Sáhara Occidental, entonces colonia española. Metròplis que fue substituída, a raíz de la huida de la administración española, por la ocupación marroquí. Esta ocupació ´provocó una guerra, sin piedad, que produjo miles de muertos, de desplazados...
El Frente Polisario es una organización política que, como otras, tiene sus congresos, su estructura interna,... sus éxitos y sus fracasos, sus defectos y sus virtudes. Oviamente.
Es la organización que, en los años setenta, ya fue reconocida, por la ONU, como la fuerza representativa del pueblo saharaui. Era una época en la que las autoridades franquistas habían creado, y financiado, un partido político, el PUNS, que tenia como objetivo el de representar la voz del pueblo saharaui, que tenia la voluntad de continuar siendo una colonia española, la voz de los afectos al régiment colonial.
El Frente Polisario es la organización que creó y organizó unos campamentos de refugiados, en territorio argelino, a donde huyeron de la guerra (provocada por el abandono de la administración española) los miles y miles de saharauis que pudieron escapar de la guerra y de la represión. De la muerte.
Es la organización que posibilita, por ejemplo, que miles y miles de niños y niñas saharauis puedan pasar un verano entre nosotros, y enmuchos otros países, lejos de las inclemencias del veranos del desierto.
Hay, no obstante, saharauis que defienden la integración de su pueblo en Marruecos. No son, ciertamente, los represaliados y torturados que viven en el Sáhara ocupado por Marruecos. Son los afectos al régimen. Nada nuevo bajo el sol, todas las ocupaciones militares generan una clase afecta que actuan de correa de transmisión de los colonizadores, y aprovechan los beneficios que (les) genera la ocupación.
Una de estas personas es, por ejemplo, el Sr. Khalinena –uno de los “fundadores” del PUNS- que entonces defendía la españolidad del territorio, ahora defiende su marroquinidad. Y, en el interín se fugaba, en la época del inicio de la guerra, con el dinero de la cajadel partido. Actualmente es miembro del CORCAS, el Consejo consultivo para lo asuntos de las “prvincias del sur”.
Pero, hablemos de los representantes marroquíes. ¿Quién se ha parado a pensar sobre la representatividad de los enviados marroquíes a la mesa de negociaciones; o sobre quién, y qué, representan los “representantes” políticos marroquíes? Los parlamentarios, los membros del gobierno... Las elecciones políticas, en Marruecos, están arregladas desde el Palacio real. Los miembros del Gobierno son designados por el rey. Algunos de ellos no despachan con el Presidente del gobierno, sino directamente con el rey. Son los de los asuntos, digamos, delicados (interior, internacional, economía... ).
Estamos hablando de un estado donde la justicia es muy poco transparente. Donde la prensa está controlada y es censurada contínuamente. Donde la distribucion de la riquezza es insultante. Donde los Derechos Humanos son papelmojado...
Eso sí, el nuevo rey, hace ya siete u ocho años, representaba una promesa de apertura, de cambio, de democratización, era muy culto... todo un futuro esperanzador...
Pero, ahora es el que es. Y ¿a quién representan los delegados marroquíes en las mesas de negociación? ¿A los emigrantes de las pateras? ¿A los sin papeles que vienen a Europa? ¿A los habitantes de los barrios marginales? ¿A los miles y miles de analfabetos? ¿A los productores de hachich? ¿O a los grandes traficantes? ¿O a los pacientes de los hospitales? que si quieren ser operados han de aportar el material quirúrgico –y las medicinas, ciertamente-, si quieren ser atendidos.
Mientas, el turismo que visita Marruecos continúa alimentando los bolsillos de los de siempre.
¿De los representantes de quién?

Salvador Pallarès-Garí
13.08.07



Els representants

Salvador Pallarès-Garí

En aquests dies, mentre els xiquets sahrauís passen l’estiu entre nosaltres, estan mantenint-se reunions, cara a cara, entre els representants del Regne del Marroc i els de la República Àrab Sahrauí Democràtica, els del Front Polisario.
Hi ha veus, però, fins i tot de “coneixedors” del tema, que plantegen pegues a la qualitat de la representació del Polisario. Hi ha sahrauís que no són representats –diuen- per aquesta entitat. El Front Polisario és una organització política, creada a les primeries dels anys setanta, que tenia com a objectiu la consecució de la descolonització del territori, llavors colònia espanyola. Metròpoli que va ser substituïda, arran de la fugida de l’administració espanyola, per l’ocupació marroquina. Aquesta ocupació va provocar una guerra, sense quarter, que va produir milers de morts, de desplaçats,...
El Front Polisario és una organització, que com totes les polítiques, té els seus congressos, la seua estructura interna,... els seus èxits i els seus fracassos, els seus defectes i les seues virtuts. Òbviament.
És l’organització que, els anys setanta, ja va ser reconeguda per l’ONU, com a la força representativa del poble sahrauí. Era un època en què les autoritats franquistes havien creat, i finançat, un partit polític, el PUNS, que tenia com a objectiu representar la veu del poble sahrauí, que tenia la voluntat de continuar sent una colònia espanyola, la veu de l’afecció al règim colonial.
El Front Polisario és l’organització que va crear uns campaments de refugiats, en territori algerià, on fugiren de la guerra (provocada per l’abandó de l’administració espanyola) els milers i milers de sahrauís que pogueren escapar de la guerra i de la repressió. De la mort.
És l’organització que possibilita, per exemple, que milers i milers de xiquets i xiquetes sahrauís puguen passar un estiu entre nosaltres, i en molts altres països, lluny de les inclemències de l’estiu del desert.
Hi ha també, però, sahrauís que defensen la integració del seu poble al Marroc. No són, certament, els represaliats i torturats que viuen al Sàhara ocupat pel Marroc. Són els afectes all règim. No hi ha cap novetat, totes les ocupacions militars generen panxacontents que accepten els colonitzadors, i els beneficis que els aporta l’ocupació.
Una d’aquestes persones és, per exemple el Sr. Khalinena –un dels “fundadors” del PUNS- que llavors defensava l’espanyolitat del territori, ara en defensa la marroquineïtat. I entremig va fugir, els anys del començament de la guerra amb els diners del partit. Actualment és membre del CORCAS, el Consell consultiu per als afers de les “províncies del sud”.
Però, parlem dels representants marroquins. Qui s’ha detingut a pensar sobre la representativitat dels enviats marroquins a la taula de negociacions; o sobre qui, i què, representen els “representants” polítics marroquins? Els parlamentaris, els membres del govern... Les eleccions polítiques, al Marroc, estan arranjades des del palau reial. Els membres del Govern són designats pel rei. I alguns d’ells no reten comptes al President del Govern, sinó directament al rei. Són els dels assumptes, diguem-ne, delicats (seguretat, internacional, economia...).
Parlem d’un estat on la justícia és molt poc transparent. On la premsa està controlada i és censurada contínuament. On la distribució de la riquesa és insultant. On els Drets Humans són paper mullat...
Això sí, el nou rei, fa ja set o vuit anys, era una promesa d’obertura, de canvi, democratització, era molt culte... Tot un futur esperançador.
Però ara és el que és. I qui representen els delegats marroquins en les taules de negociació? Els emigrants de les pasteres? Els sense papers que vénen a Europa? Els habitants dels barris marginals? Els milers i milers d’analfabets? Els conreadors de haixix? O els grans traficants? O els pacients dels hospitals que han d’aportar el material quirúrgic –i els medicaments, òbviament-, si  hi volen ser atesos?
Mentre el turisme que visita el Marroc continua engreixant les butxaques dels de sempre.
Dels representants de qui?

Salvador Pallarès-Garí
13.08.07


>> [ARSO HOME] - [OPINIONS]